Nordvest-metroen: To løsninger

For Nordvest-metrolinien kan man tænke sig to forskellige løsninger:

En radial-bane fra Nørreport ud ad Nørrebrogade-Frederikssundsvej til Brønshøj, Tingbjerg og Gladsaxe
En sidelinie på City-ringen – fx fra Nørrebros Runddel og herfra ud gennem Nørrebro og Nordvest til Brønshøj, Tingbjerg og Gladsaxe.
Den første løsning forekommer umiddelbart at være den mest logiske. Den vil blive en naturlig fjerde "finger" på metronettet med dets linier til Frederiksberg-Vanløse, Vestamager og Østamager. For beboerne i de nordvestlige bydele vil den give direkte forbindelse til City ved det naturlige knudepunkt – Nørreport.

Alternativ 1

 

 

Imidlertid har planlæggerne tidligere fravalgt denne løsning, fordi trafikken på Frederiksberg-linien stort set modsvarer trafikken på de to Amager-linier. Kobler man Nørrebro-linien på, vil man altså få overfyldte metro-vogne på Sjællandssiden og halvtomme vogne på Amagersiden. Med andre ord: Dårlig driftsøkonomi. Dertil kommer, at arbejdet vil være anlægsteknisk kompliceret.

Alternativ 2
Alternativ 2 – at udføre Nordvest-metroen som en sidelinie på City-ringen – indebærer til gengæld en række fordele. Trafikken på City-ringen vil være tættest på strækningen Østerport-Kongens Nytorv-Hovedbanegården. Hvis man nøjes med at sende hver anden togstamme videre rundt i ringen – og hver anden ud ad Nørrebrogade-Frederikssundsvej – vil man opnå en mere jævn trafikfordeling og bedre driftsøkonomi.