Nordvest-metroen: To løsninger
For Nordvest-metrolinien kan man tænke sig to forskellige løsninger:
En radial-bane fra Nørreport ud ad Nørrebrogade-Frederikssundsvej til Brønshøj, Tingbjerg og Gladsaxe |
Alternativ 1 |
|
Imidlertid har planlæggerne tidligere fravalgt denne løsning, fordi trafikken på Frederiksberg-linien stort set modsvarer trafikken på de to Amager-linier. Kobler man Nørrebro-linien på, vil man altså få overfyldte metro-vogne på Sjællandssiden og halvtomme vogne på Amagersiden. Med andre ord: Dårlig driftsøkonomi. Dertil kommer, at arbejdet vil være anlægsteknisk kompliceret. |
Alternativ 2 |
Alternativ 2 – at udføre Nordvest-metroen som en sidelinie på City-ringen – indebærer til gengæld en række fordele. Trafikken på City-ringen vil være tættest på strækningen Østerport-Kongens Nytorv-Hovedbanegården. Hvis man nøjes med at sende hver anden togstamme videre rundt i ringen – og hver anden ud ad Nørrebrogade-Frederikssundsvej – vil man opnå en mere jævn trafikfordeling og bedre driftsøkonomi. |
![]() |